השפעות אימון התנגדות בתקופת ההיריון בקרב נשים הסובלות מכאבי גב תחתון

השפעות של אימוני התנגדות על עייפות, איכות חיים ומצב רוח במהלך הריון: מחקר קליני על נשים בהריון בעלות סיכון מוגבר לכאבי גב תחתון

מחקר שפורסם באפריל 2018 (ראו מקור בתחתית הפוסט) בא לבדוק האם ביצוע אימוני התנגדות בתדירות של פעמיים בשבוע בעצימות נמוכה עד בינונית, בתקופת הריון בין שבוע 22 ל- 34, יכולים לשפר איכות חיים ומצב רוח?

במחקר השתתפו 134 נשים בהריון. המחקר נמשך 12 שבועות, ובו הן חולקו לשלוש קבוצות.

1.    קבוצה א': קבוצת המתנה (waiting list) שלא בוצע עליה שום הערבות (לא פעילות חינוכית ולא פעילות גופנית)

2.    קבוצה ב': קבוצה ששובצה לקורס דו חודשי שעליה הופעלה תכנית התערבות חינוכית בנושא הריון.

3.    קבוצה ג': קבוצה ששובצה להתערבות של פעילות גופנית: אימוני התנגדות בעצימות נמוכה- בינונית בתדירות של פעמיים בשבוע.

פירוט על קבוצה ג': אימון ההתנגדות כלל תרגיל אחד לחיזוק שרירי הבטן כנגד משקל גוף, ועוד חמישה תרגילי התנגדות לשרירים אחרים: פשיטות בכיים כנגד מכונה, כפיפות ברכיים כנגד מכונה, לחיצת רגליים כנגד מכונה, משיכת פולי עליון באחיזה רחבה ופשיטות גו. ההתנגדות בכל תרגיל הולכת ועולה בהדרגה במהלך המחקר. כל יחידת אימון התנגדות כזה נמשכה בממוצע כ- 17 דקות .

המטרה הייתה לבחון איזו מהקבוצות הבאות תשפר את הפרמטרים הבאים בתקופת מחקר: חיוניות, איכות חיים ומצב רוח. לצורך מדידת פרמטרים אלו, השתמשו בשאלונים שונים שמולאו לפני ובתום תקופת המחקר.

תוצאות המחקר הראו כי:

קבוצת רשימת ההמתנה- דיווח על איכות חיים ירודה יותר, חוסר חיוניות

קבוצת קורס ההריון הדו חודשי- דיווח על איכות חיים ירודה יותר, חיוניות גבוהה

קבוצת אימוני ההתנגדות הדו שבועיים- לא חל שינוי בדיווח על איכות החיים המדווחת לפני ואחרי ההתערבות, חיוניות גבוהה משמעותית.

מסקנת המחקר היא שסימפטומים שליליים בתחושת האנרגיה והעייפות במהלך ההריון מתמעטים על ידי אימוץ שני אימוני התנגדות בשבוע בעצימות נמוכה עד בינונית

 

אינטרפרטציה שלי:

המחקר אמנם מראה כי ביצוע פעילות גופנית במהלך תקופת ההריון תורמת להשיפור תחושת החיוניות ומצב הרוח, אך מידע זה היינו יכולים להסיק גם ללא ביצוע המחקר. עם זאת, המחקר אכן מחדש כי ביצוע פעילות גופנית במהלך ההריון משפרת פרמטרים אלו יותר מאשר קיום פעילות קבוצתית חינוכית (השתתפות בקורס בנושא הריון).

אני רואה לנכון לציין שאם קיום אימוני התנגדות בתדירות של פעמיים בשבוע שיפרו מצב רוח וחיוניות בקרב נשים בהריון, הרי שאם תדרות ביצוע האימונים תגדל כך ישתפרו עוד ועוד פרמטרים אלו ויוסיפו לבריאות המנטלית של האם (והעובר).

בנוסף לכך, קיום הפעילות הגופנית וקיום קורס ההריון התבצעו בחברת נשים נוספות באותו הסטטוס (כולן היו בהריון) ועדיין בקבוצת הפעילות הגופנית ניכרת העלייה המשמעותית יותר בכל הנוגע לבריאות המנטלית. שוב ניתן להסיק עד כמה חשובה הפעילות הגופנית הסדירה במהלך תקופה חשובה זו.

ביקורת שלי על המחקר:

במחקר ניסו להשוות בין שלוש קבוצות כאשר שתיים מתוכן הראו שיפור בפרמטרים מנטליים (פעילות גופנית עלפ ני קורס הריון) אם כי תדירות קיום המפגשים לא הייתה שווה. קורס ההריון התקיים פעמיים בחודש לעומת אימוני התנגדות שבוצעו פעמיים בשבוע. כך שתדירות מפגשים החברתיים עלולה להיות משתנה מתערב שלא נלקח בחשבון במקסנות המחקר.

 

רפרנס למחקר:

O'Connor, P. J., Poudevigne, M. S., Johnson, K. E., de Araujo, J. B., & Ward-Ritacco, C. L. (2018). Effects of Resistance Training on Fatigue-Related Domains of Quality of Life and Mood During Pregnancy: A Randomized Trial in Pregnant Women With Increased Risk of Back Pain. Psychosomatic medicine80(3), 327-332.

מאמרים נוספים